Regulamin Stowarzyszenia Zwykłego

Piaseczyński Klub Modelarstwa Lotniczego RC (PKMLRC)

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Piaseczyński Klub Modelarstwa Lotniczego RC” i zwane jest dalej „Stowarzyszeniem”.
  2. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
  3. Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zwykłym w rozumieniu ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.
  4. Podstawą działania Stowarzyszenia są przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1393 ze zm.) oraz postanowienia niniejszego Regulaminu.
  5. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
  6. Siedzibą Stowarzyszenia jest miejscowość Łoś.
  7. Celem działania Stowarzyszenia jest:
    1. Organizacja i utrzymanie lotnisk modelarskich przeznaczonych dla członków Stowarzyszenia.
    2. Propagowanie lotniczego modelarstwa zdalnie sterowanego RC (ang. Radio Control, w skrócie RC) jako hobby, sposobu spędzania wolnego czasu oraz poszerzania wiedzy dot. hobby modelarskiego (wiedzy technicznej oraz umiejętności pilotażu modeli zdalnie sterowanych).
    3. Popularyzacja wiedzy na temat lotniczego modelarstwa RC.
    4. Propagowanie modelarstwa RC jako rywalizacji sportowej.
    5. Integrowanie środowiska modelarzy RC.
  8. Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez:
    1. Pozyskanie terenu i organizację lotnisk modelarskich przeznaczonych dla członków Stowarzyszenia, w szczególności ustanowienie regulaminu korzystania z lotnisk zapewniającego bezpieczne i zgodne z obowiązującymi regulacjami wykonywanie lotów zdalnie sterowanymi modelami statków powietrznych.
    2. Organizowanie imprez modelarskich takich jak:
      1. zawody
      2. spotkania
      3. warsztaty
      4. wykłady i szkolenia
    3. Działalność edukacyjną:
      1. Edukację modelarzy w szeroko rozumianych aspektach technicznych związanym z modelarstwem oraz pilotażem zdalnie sterowanych modeli statków powietrznych.
      2. Szkolenie modelarzy w zakresie bezpieczeństwa oraz aktualnych regulacji prawnych dot. hobby modelarskiego.
    4. Współdziałanie z organami nadzoru lotniczego, Aeroklubem Polskim oraz innymi organizacjami i instytucjami mającymi lub potencjalnie mogącymi mieć wpływ na rozwój lotniczego modelarstwa RC.
    5. Działalność wydawnicza, popularyzujące modelarstwo lotnicze RC.
    6. Prezentowanie stanowiska modelarzy RC w procesach stanowienia prawa dot. lotniczego modelarstwa RC.
    7. Pozyskiwanie funduszy na realizację zadań statutowych.
  9. Członkiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem posiadającym miejsce zamieszkania w Polsce.
  10. Członkiem Stowarzyszenia może być małoletni w wieku od 16 do 18 lat.
  11. Małoletni poniżej 16 lat mogą być członkiem Stowarzyszenia za zgodą przedstawiciela ustawowego, jednak bez prawa do głosowania na walnych zebraniach członków oraz bez korzystania z biernego i czynnego prawa wyborczego do władz stowarzyszenia. Małoletni do lat 16 zwolnieni są z opłat członkowskich, pod warunkiem, że opiekun prawny pozostaje członkiem Stowarzyszenia.
  12. Nowych członków przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia po rozpatrzeniu deklaracji o wstąpieniu do Stowarzyszenia. Od decyzji odmownej przysługuje odwołanie do Zebrania Członków w terminie 14 dni od otrzymania odmowy. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu.
  13. Członkostwo ustaje w przypadku skreślenia z listy członków lub wykluczenia ze Stowarzyszenia.
  14. Skreślenie z listy członków następuje na skutek:
    1. śmierci członka
    2. złożenia przez członka Zarządowi pisemnego oświadczenia o wystąpieniu ze Stowarzyszenia.
  15. Skreślenia z listy członków dokonuje Zarząd Stowarzyszenia.
  16. Wykluczenie ze Stowarzyszenia może nastąpić z powodu:
    1. niewykonywania przez członka postanowień Regulaminu lub uchwał władz Stowarzyszenia,
    2. nieprzestrzegania regulaminu lotnisk modelarskich organizowanych przez Stowarzyszenie,
    3. podejmowania przez członka działań rażąco sprzecznych z celami Stowarzyszenia,
    4. działania na szkodę Stowarzyszenia,
    5. nieopłacenia składki członkowskiej w terminie 3 miesięcy od ustalonej daty płatności,
    6. zaprzestania aktywnego uczestnictwa w działaniach Stowarzyszenia przez okres co najmniej sześć miesięcy.
  17. Decyzję o wykluczeniu podejmuje Zarząd Stowarzyszenia. Od jego decyzji przysługuje odwołanie do Zebrania Członków w terminie 14 dni od otrzymania informacji o wykluczeniu. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu.
  18. Zarząd Stowarzyszenia składa się z czterech członków i wybierany jest przez Zebranie Członków. W skład Zarządu wchodzi Prezes Zarządu oraz trzech członków Zarządu. Na funkcję Prezesa wybiera Zebranie Członków.
  19. Zarząd powołuje się na pięcioletnią wspólną kadencję.
  20. W razie, gdy skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu organu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu. W trybie tym nie można powołać więcej niż połowy składu organu.
  21. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności całego składu Zarządu.
  22. W przypadku równości głosów przy podejmowaniu uchwał przez Zarząd, decydujący głos ma Prezes Zarządu.
  23. Do kompetencji Zarządu należy:
    1. Zwoływanie Zebrań Członków.
    2. Realizowanie uchwał Zebrania Członków oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności.
    3. Kierowanie bieżącą działalnością i reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
    4. Przyjmowanie i pozbawianie członkostwa.
    5. Opracowywanie programów i uchwalanie planów pracy Stowarzyszenia.
    6. Przygotowywanie projektu budżetu Stowarzyszenia.
    7. Uchwalanie wysokości oraz harmonogramu składek członkowskich (jednorazowego wpisowego oraz składek cyklicznych).
    8. Uchwalanie zasad ewentualnych zwrotów składek.
    9. Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia oraz podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia.
    10. Rozstrzyganie sporów między członkami Stowarzyszenia powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.
  24. Do reprezentowania Stowarzyszenia, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy co najmniej trzech z czterech członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu.
  25. Podejmowanie przez Zarząd stowarzyszenia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków stowarzyszenia zwykłego oraz udzielenia przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności.
  26. Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
    1. nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego
    2. ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego
    3. zawarcie umowy kredytu albo pożyczki
    4. przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy
    5. zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 10 000 zł
  27. Zebrania Zarządu oraz Zebrania Członków Stowarzyszenia mogą odbywać się w formie spotkań osobistych lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej (np. telekonferencja wideo). Zebrania Zarządu i Zebrania Członków muszą być ogłaszana na co najmniej siedem dni kalendarzowych przed planowanym terminem spotkania.
  28. Zmiana regulaminu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia wymagają uchwały Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 liczby Członków.